طب سوزنی با لیزر و عوارض و امتیازات آن

در اواخر دهه 60، Mesterدر مجارستان ازنور لیزر با شدت کم در درمان زخمهای آتون بیماران استفاده و مشاهده نموده که ترمیم زخمها به طور واضحی تسریع می شود.سالها بعد متوجه شدند که تاباندن نور لیزر با شدت کم به جای زدن سوزن های فلزی طب سوزنی همان نتایج درمانی مورد نظر به دست می آید.

در زمانی که این آزمایشات انجام می شد نور لیزر با طول موج 632nm در محدوده قرمز قابل رویت که به وسیله لیزرهای هلیوم نئون تولید شده بود مورد استفاده قرار می گرفت.آخرین پیشرفت دستگاههای لیزری دیودی با با طول موج780nm و شدت 10تا15mv می باشد این سیستم با انرژی پایین لیزرهایSottنامیده می شوند.

با پیشرفت تکنولوژی الکتریکی و لیزری روزمره دستگاه هایی بسیار مطمئن و مدرن برای این روش درمانی طب سوزنی از طرف کمپانی های معروف معرفی می شوند که امروزه پزشکانی در کلینیک های بزرگ یا در مطب شخصی از اشعه لیزر به جای سوزن استفاده می نمایند.

درمان با لیزر به جای سوزن در بیماری های مزمن-بیماریهای پوست مورد استفاده قرار می گیرد،مخصوصا در کودکان که از مانورهای سوزن زدن ترس دارند،مزایای خوبی برای استفاده از لیزر محسوب می شود.

در یک درمان تابش نور لیزری در طب سوزنی15تا20نقطه برای مدت 10تا30ثانیه در هر جلسه درمان ادامه می یابد.از اندیکاسیونهای اصلی با اشعه،بیماری های پوستی-زخمهای آتون-اگزما-نورودرنیت-آکنه ولگاریس بوده و همچنین برای دردهای نورآلرژی عصب تری ژیموو دردهای فانتوم بجای درمان با طب سوزنی از اشعه لیزر می شود کمک گرفت.

امتیازدرمان با لیزر:
در درمان با اشعه لیزر،پوست صدمه ای نمی بیند و امکانی برای تولید عفونت وجود ندارد.نبودن درد در این روش امکان طب سوزنی در کودکان را آسان و در نقاط حساس بدن مثل صورت و اعضای حسی برای بیمار بسیار خوش آیند می باشد.

به علت اینکه اشعخ لیزر در بیرون و داخل نسج تولید صایعه ای نمی کند لذا بدین وسیله می شود روی نقاط خطر ناک از پرتو لیزر استفاده نمود.مخصوصا باید یاد آور شد که در بیماری های پوستی استفاده از اشعه لیزر انتخاب بسیار خوبی است.

ضمنا در زخم های آتون در سطح بدن تاثیرات این اشعه های لیزری برای بهبودی بسیار موثر و با ارزش می باشد.

عوارض طب سوزنی با لیزر:
در اغلب بیماری ها طب سوزنی کلاسیک موثرتر از طب سوزنی لیزری می باشد.این روش درمانی طب سوزنی قابل استفاده در بیماری های حاد و دردناک بدن نبوده ضمنا در بیهوشی هم مورد استفاده قرار نمی گیرد.

هنگام درمان لیزری برای نقاط اطراف چشم باید توجه کرد که مردمک چشم مستقیما در مقابل اشعه لیزر قرار نگیرد زیرا ممکن است ضایعه جبران ناپذیری به شبکیه عارض شود.عدسی چشم اشعه های لیزر را بعد از تابش هزاران بار متمرکز می کند و سپس آن را روی شبکیه فوکوس می کند.

به همین جهت قبل از اینکه چراغ دستگاه لیزر روشن شود باید دگمه را نزدیک نقطه صفر آورده و توجه به پوشش چشمها و بعد اقدام به باز کردن و انداختن اشعه لیزر کرد.برای درمان با لیزر قبلا چشمهای بیمار را بسته و طبیب خود نیز احتیاط لازم را می نماید.
درمان اختصاصی بیماریها با طب سوزنی
درمان با طب سوزنی