درمان بیماری های تنفسی

اغلب بیماری های اعضای تنفسی و اختلالات آن جزو مواردی از طب سوزنی است که بعد از چند جلسه درمان بسیار موثر و حتی در موارد مزمن بیماری اثرات مثبت آن تا مدتهای طولانی از عود دوباره آن جلوگیری می کند.به طوری که برای انتخاب درمان بیماری هائی مثل سینوزیت-برونشیت و آسم در کلینیک حتما باید تاثیرات درمانی طب سوزنی نیز در مدنظر طبیب معالج قرار گیرد.

طبق معیار های طب سنتی بیماری های اعضای تنفسی اغلب در اثر کمبود و ضعف جریان QIریه به وجود می آید و این نوع کمبود انرژی در کلینیک به صورت های ضعف عمومی-خستگی شدید-صدای آرام و بی حال-عدم تمایل برای حرف زدن-دم و بازدم کوتاه تظاهر می کند.در کودکان اغلب این عوارض فوق در مواقع کمبود انرژی ریه به طور واضح کاملا مشهود است.

در کنار این اختلالات به وجود آمده از کمبود انرژی،تاثیرات فاکتورهای پاتوژن خارجی مثل سرما-باد و گرما که بیماری را عمقی و التهابی می کند نیز باید یادآوری کرد.در مواقعی که بدن به طور کلی حالت ضعف به خود گرفته و دچار کمبود می شود اختلالات فاکتورهای پاتوژن اقلیمی به طور مثال،سرما باعث حالت یخ کردگی و لرزش خفیف شده و به طور سیستماتیک و معمولی تاثیر گرما در بهتر شدن آن عوارض موثر خواهد بود.

در حالی که پاتوژن گرما خود عاملی در اختلالات ریه باشد بیماری با شدت بیشتر با علائم متغیر مثل دردهای گردن-تب-احساس تشنگی-خشکی مخاط به وجود خواهد آمد.با نفوذ فاکتورهای پاتوژن اقلیمی به ناحیه سطحی بدن،ابتدا کانال هایYangو بعد Yinمبتلا می شوند و سپس نفوذ به اعضای عمقیYangو بعد اعضایYinبه عمل می آید به طوری که اختلالات توسط پاتوژن سرما اول به دماغ و گلو تاثیر کرده و در مرحله بعد تولید التهاب برونش ها(برونشیت)و به نفوذ به ناحیه عمیق تر عضو ریه ایجاد پنومونی را می نماید.

اغلب در طب سنتی چینی یک سندروم پری ((بلوکه شدن خلط ریه))نوشته شده که با تعداد زیادی از بیماری های دستگاه تنفس مثل برونشیت مزمن همراهی می کند.در طب سنتی،Tanاز شمار فاکتورهای پاتوژن محسوب می شود که در اثر تجمع و لایه لایه شدن در اثر انرژِی از مایعات روشن به وجود آمده و اختلال در جریان طبیعی انرژیQiمی نماید که به طور سیستماتیک با اخلاط در مجاری تنفسی همراه سرفه-ترشح شدید دماغ-زکام-گیجی-ناتوانی و سردرد تظاهر می کند.

درمان در بیماری های مجاری تنفسی در دو مسیر انجام می گیرد:اول از بین بردن تاثیرات فاکتورهای پاتوژن اقلیمی از ناحیه سطحی بدن با استفاده از نقاط طب سوزنی مخصوص و در مورد سرما(موکسی باسشن نیز موثر می باشد)موثرترین نقطه جهت سیال کردن اخلاط،نقطهSt40 Feng Long می باشد.

برای تقویتQiریه جهت درمان لایه عمقی((Ben))باید از روش و از نقاطی در طب سوزنی استفاده کرد که بعد از بهبودی دیگر عود بیماری دیده نشود و بعد از بیماری دوره نقاهت کوتاهی داشته باشد.این درمانها علاوه بر طب سوزنی با کمک های موکسی باسشن و تمرینات تنفسیQi gongو درمان های سنتی و گیاهی چینی نیز تکمیل می شود.

در توبرکولوز ریه که با ضعف و کمبود انرژیYinریه تعبیر می شود(کمبودانرژیYinدر یک عضو به این معنی است که به طور واضح و روشنی پارانشیم و ساختمان آن صدمه می بیند).در اینجا اغلب اعمالYangنیز مختل شده است در کارسینوم ریه نیزYinتضعیف شده و اغلب با اختلال پاتوژن گرما می باشد و ضمنا کنترلYinوYangتضعیف شده در بیماری ممکن نیست.

در مسیر درمانی یک بیماری ریه به علت به وجود آمدن حالات مختلف فزونی و کمبود انرژی حیاتی انتخاب و تعیین نقاط و تحریک آنها بسیار اهمیت دارد و موثر می باشد.