آرتریت روماتوئید

از دیدگاه طب سنتی چینی علائم و اختلالاتی که سندروم Bi در اعضای مختلف بدن یک انسان بوجود می آورد مطابقت با بیماری آرتریت روماتوئید طب غربی داشته و ناهماهنگی ها در جریان خون و انرژی حیاتی Qi علت اساسی آن را تشکیل می دهد که این به علت نفوذ پاتوژن های باد ، سرما و حرارت که با سیستم های طحال و پانکراس(در مکتب طب آلمان همراه طحال حتما پانکراس نیز نوشته می شود.)و کلیه و تحلیل و ضعیف شدن آن قدرت بدن(Wei Qi)ایجاد می شود.

بیماری سندروم Bi بسته به خواص و علائم بیماری و علل ایجاد تقسیم بندی می شوند :
1- نوعی سندروم Bi که با دردهای شدید مفاصل بدن و عضلات مربوطه همراه می باشد و در اثر تجویز گرما به محل درد تسکین میابد علت را پاتوژن سرما ایجاد می کند.
2- سندروم Bi که توام با دردهای متحرک و گردشی در بدن بوده و باعث تقلیل حرکتی و طبیعی مفاصل مبتلا شده در اینجا طبق نظریه طب سنتی پاتوژن باد علت ایجاد بیماری را تشکیل می دهد.
3- نوعی از سندروم Bi که دردها در مفاصل مبتلا بطور دائمی بوده و اکثرا مانع فعالیت و تحریک طبیعی برای بیمار شده تاثیر پاتوژن رطوبت عامل اساسی این اختلالات می باشد.
4- سندروم Bi که در این بیماری تورم حاد همراه سرخی و گرمای عمومی بدن می باشد پاتوژن های سه گانه خارجی باد ، رطوبت و سرما عامل ایجاد آن معرفی شده اند.

بطوریکه گفتیم در انواع مختلفی از سندروم Bi که توسط طب سنتی چینی تقسیم بندی شده است ضعیف شدن سیستم های اعضاء داخلی طحال و پانکراس و یا کلیه و تاثیر پاتوژن های خارجی سرما ، رطوبت و باد و ضعف عمومی بدن(Wei Qi) باید از نظر درمانی مورد تفکیک قرار گرفته و در هر موردی در مبارزه با عامل اصلی بیماری اقدام موثر بعمل آید.به همین جهت است که اگر پزشک متخصص جهت تشدید و تقویت انرژی از دست رفته ارگانهای تضعیف شده اقدام به moxibation نقاط مربوطه و طب سوزنی نقاطی که روی پاتوژن های خارجی در بدن موثر می باشد و ضمنا نقاطی که روی کانالهای انرژی اعضاء آسیب دیده چه در دور یا نزدیک قرار دارند می نماید.

سوزن زدن به مفاصل متورم و دردناک به مدت نسبتا طولانی و استفاده از نقاط طب سوزنی دور و نزدیک اساس درمان سندروم Bi را تشکیل می دهد. با بوجود آمدن خاموشی و بهبود نسبی چه از لحاظ درد و تورم مفاصل و چه ترمیم شدن Wei Qi بیمار ، باید به تدریج و روزانه از تعداد داروهای تجویز شده و مصرفی بیمار کم کرده و باگذشت زمان و به وجود آمدن حالت طبیعی به مفاصل مبتلا ، درمان طب سوزنی را کاملا جای گزین درمان دارویی نمود.در کنار درمان ، تشدید انرژی حیاتی توسط moxibation نقاط اختصاصی و سایر اقدامات ذکر شده برای نتیجه بهتر و به دست آوردن بهبودی در مدت کوتاه استفاده از طب سوزنی در نقاط معروف ضد درد با اثر ضد تورم از روز اول درمان توصیه می شود.این نقاط باید در هر جلسه به شدت مورد تحریک و استیمولاسیون دستی و یا الکتریکی قرار گیرند.

همان طور که اشاره شد ، سندروم Bi همان آرتریت روماتوئیدی است که مراجعات کلینیکی بسیاری دارد و فرد پس از مراجعه و تشخیص که در این اختلالات گزارش تورم و درد مفاصل داده می شود ، بیمار جهت درمان طب سوزنی به متخصصین این رشته مراجعه می نماید و با روش های بسیار موثر و درمان کننده طب چینی درمانی بدون دارو را تجربه خواهد کرد.