سر درد و میگرن

سردردی که به نام میگرن معروف است یک طرفی بوده و اغلب با حالات دپرسیون خفیف ، بی اشتهایی ، تحریک پذیری شدید و بعضی اختلالات مختصر در دید چشم (در معاینات چشم اختلالات عضوی وجود ندارد) تظاهر می کند .

علت پاتولوژی میگرن در اکثر موارد بعد از معاینات کلینیکی و پاراکلینیکی کاملا مشخص نشده است . بنا به عقیده دانشمندان ، وراثت ، غدد مترشحه داخلی ، انقباض و انبساط عروق جمجمه را جزو علل این بیماری می توان برشمرد .اهمیت میگرن در این است که 5 تا 10% مردم دنیا از این ناراحتی و انواع مختلف آن و سردرد مزمن رنج می برند .

درمان و تخفیف حملات این ناراحتی شدید ، طب سوزنی را که در بهبودی حملات و اغلب برای درمان دائمی یا درازمدت آن موثر می باشد یکی از مهمترین و موثرترین اقدامات درمانی بر علیه این عارضه آزاردهنده معرفی کرده اند .20 تا 30% بیمارانی که به کلینیک های طب سوزنی در غرب مراجعه می کنند دچار سردرد مزمن و میگرن می باشند و به همین جهت این نوع بیماری مهمترین اندیکاسیون های طب سوزنی شمرده شده و تاثیرات ضد دردی طب سوزنی دردهای بسیار شدید میگرن را دفع می نماید .

در میگرن و سردرد مزمن هفته ای دو بار و یک دوره 10 تا 12 جلسه طب سوزنی به عمل می آید و بعد از 10 تا 14 روز فاصله نوبت دومی به همان ترتیب اولی دوبار در هفته تا موقعی که سردرد و میگرن بهبودی یافته و یا دردها و حملات به طور واضحی آرام شده باشند ادامه می یابد و دو سوم بیماران مبتلا در طول دوره 16 جلسه طب سوزنی سالها بهبودی یافته و حملات میگرن و سردرد آنها از بین می رود .

درصد کمی از بیماران باید 30 تا 40 جلسه درمان را برای بهبودی کامل ادامه دهند . بیشتر از 60% بیمارن سردرد مزمن و میگرن بعد از کنترل 6 تا 12 ماه بعد از درمان کاملا بهبودی یافته و از عود دوباره بیماری خبری نیست . در افرادی که بیماری در آنها برگشت دارد اغلب بعد از 3 تا 4 جلسه طب سوزنی مجدد بیماری مزمن آنها نیز درمان می شود .

محل های دردناک در میگرن و سردرد برای درمان طب سوزنی بسیار مهم بوده و بنا به عقاید طب سنتی نسبت به محل درد و انتشار آن بر روی کانالهای انرژی محلی در جمجمه به چهار گرده اصلی تقسیم بندی می شوند :

سردرد تیپ Shao-Yang
درد در این نوع ، در مسیر کانال انرژی کیسه صفرا بوده و حداکثر آن روی نواحی نقطه های Ex2 Taiyang ,Gb14 Yangbei و یا Gb20 Fengchi می باشد .این تیپ سردرد Shao-Yang نامیده می شود که تقریبا 40 % کل سردردها را تشکیل می دهد .

سردرد تیپ Yang-Ming
سردرد در ناحیه پیشانی و تمپورال و حداکثر دردها در ناحیه نقطه St8 Touwei و اختلال در جریان انرژی کانال معده می باشد .این سردرد به نام تیپ Yang-Ming نام گذاری شده است .

سردرد تیپ Tai-Yang
درد در مسیر کانال انرژی مثانه و حداکثر آن ناحیه نقطه ub2 Zanzhu بین دو ابرو و یا Ub10 Tianzhu در پشت گردن بوده و به نام تیپ سردرد Tai-Yang نامیده می شود .

سردرد تیپ کبد در ناحیه نقطه Du20 Baihui
درد در ناحیه نقطه Du20 Baihui که علت آن اختلال در کانال انرژی کبد می باشد .