درمان بیماریهای حرکتی

بیماری های اعضای حرکتی:
این بیماریها در اغلب موارد از تحرک طبیعی اعضای حرکتی جلوگیری و با همراه بودن درد و سایر تظاهرات مزاحم ،اختلال شدیدی را در فعالیت های روزمره ایجاد می کنند . استفاده از داروهای ضد درد و تورم -فیزیوتراپی - ژیمناستیک طبی همراه با استفاده از تاثیرات طب سوزنی اقدام بسیار مثبتی برای بهبودی بیمار می باشد .

بیماری های اعضای حرکتی از بیماری های روزمره است که طب سوزنی در آنها بسیار تاثیر داشته و در کلینیک های غرب بیشتر از 50% مراجعین برای درمان با طب سوزنی را بیماران مبتلا به اختلالات و بیماری های اعضای حرکتی تشکیل می دهند .

از آنجایی که تاثیر درمانی طب سوزنی در بیماریهای مزمن اعضای حرکتی شگفت انگیز و تحسین برانگیز است ، لذا در مطب های شخصی و کلینیک های اختصاصی این درمان توام با موفقیت ها انجام می شود . به عقیده طب سنتی چین ، علت این بیماری ها یک اختلال در جریان انرژی حیاتی Qi و خون در کنار برتری تاثیرفاکتورهای پاتوژن خارجی آب و هوائی و اکثرا کمبود انرژی حیاتی در اعضای داخلی می باشد .

تشخیص سنتی بیماری های اعضای حرکتی در برنامه ریزی درمانی آنها بسیار اهمیت دارد . در کنار بی نظمی درجریان Qiوخون در بیماری های مفاصل اغلب کمبود و ضعف انرژی در طحال و پانکراس یا کلیه و در موارد شدید بیماری اختلال Qi با YinیاYang همراه است .

در بهم خوردن هارمونی انرژی حیاتی در طحال و پانکراس ، اختلال در بافت همبندی و در کمبود انرژی حیاتی کلیه ، درد در مفاصل و گاهی در اثر کمبود انرژی در کبد کرامف و انقباض و درد در عضلات دیده می شود .

در بیماری های حاد اعضای حرکتی اغلب یک اختلال سطحی در جریانQi در عمق تاثیرات فاکتورهای خارجی پاتوژن وجود دارد که در ضربه ها و تحمیل های حرکتی بیش از اندازه به مفاصل دیده می شود که با انجام طب سوزنی 2 تا 3 نقطه مربوطه باعث باز شدن گرفتگیQi شده و با جریان یافتن انرژی حیاتی در آن ناحیه بهبودی حاصل می شود .

سندرومBi ( در بیماری آرتریریت روماتوئید مفصلا شرح داده می شود ) در طب سنتی کاملا شناخته شده است و با علائم و آثار رماتیسم غربی کاملا مطابقت داشته و اغلب اختلالات حرکتی نیز در این گروه تشخیصی قراردارند.

مهم ترین روش درمانی طب سوزنی در انتخاب نقاط در بیماریهای اعضای حرکتی عبارتند از:

حمایت از بهبودی و عادی شدن جریانQi و خون دفع و جلوگیری از تاثیر فاکتورهای پاتوژن آب و هوایی
تشدید و تقویت اعضای داخلی که دچار کمبود انرژی حیاتی شده اند.به طور مثال؛در بیماریهای دژنرال بیماریهای مزمن اعضای حرکتی ، کمبود انرژی حیاتیQi در اعضای داخلی مثل کلیه طحال و پانکراس و به ندرت کبد دیده می شود.در این موارد جهت موفقیت در درمان ، اول نقاط تشدید کننده طب سوزنی شده ودر این نقاط موکسی باسشن به عمل می آید. نقاط دردناک و حساس((Ah-Shi)) به طور سیستماتیک جستجو و سوزن زده می شوند.دراثر استیمولاسیون شدید نقاط حساس به درد حمایت از جریان انرژیQi در کانالهای انرژی مربوطه انجام می شود و این عمل نقش اساسی در بهبودی بازی می کند.
در حالات پری در مفاصل که با درد بسیار شدید و احساس گرما در محل و اسپاسم عضلانی همراه است ،سوزن زدن با متد آرام بخش و تسکینی مخصوصا نقاط دور انجام خواهد شد.
اگر دردها محلی و یا درد انتشار یابنده باشند باید با انتخاب نقاط نزدیک و دور کانال مربوطه بیماری را درمان کرد.به طور مثال در دردهای شانه نقطه محلی روده بزرگLi15 و نقاط مهم دور مثلLi14 وLi11 مورد استفاده قرار می گیرند.
در دردهای مسیر هر کانال انرژی استفاده از نقاط مربوط به کانال جفت شده نیز انتخاب می شوند.به طور مثال در دردهای مسیر روده بزرگ نقاطی از کانال معده مثل St38 Tiaokou طب سوزنی می شوند.