درمان آکنه

1- آکنه وولگاریس ( Acne Vulgaris )
آکنه از دیدگاه طب غربی:در اثر ازدیاد ترشحات غدد پوست صورت کاملا چرب شده باکتریها و قارچ ها با استفاده از محیط چرب صورت رشد می نمایند .از طرف دیگر به علت زیادی چربی در صورت کم کم منافذ غدد مترشحه بسته شده صورت متورم دیده می شود .با انباشته شدن ترشحات در غدد هیپوکراتوز و با اجتماع میکروب ها رآکسیون های پوستی به وجود می آید .

در خانم های جوان به علت بالا رفتن اندازه آندروژن و بخصوص در افرادی که دارای تخمدان پلی کیستیک (PCO) می باشند این عوارض تشدید می شود .آکنه وولگاریس به صورت جوشهای تیره و بزرگ عمقی و چرکی در پوست صورت ، گردن ، شانه ها و ناحیه فوقانی بروز می کند .این جوش ها در مراحل بهبودی رنگ تیره به خود گرفته از زیر پوست صورت به صورت بزرگ و کوچک و نامنظم نمایان می شوند و با بهبودی آنها سیکاتریس (جای زخم) با تغییرات رنگ خود ممکن است تا یک سال نیز باقی بماند .

این عارضه در دوران جوانی شروع شده و به علت تغذیه نامناسب از قبیل مصرف شیرینی جات و فراورده های لبنی در میان سالی نیز امکان بروز دارد. درمان : 6 هفته ، هر هفته دوبار طب سوزنی

2 - آکنه روزاسه ( Acne Rosacea )
علائم : در اغلب موارد مورد ، افرادی که دچار این مورد هستند در سابقه خود صورت رنگ پریده و خواب رفتگی دست و پا که در اثر حرکت بهبود می یابد را گزارش می کنند .در خانم ها خون قاعدگی کم بوده و از مدت معمولی طولانی تر است .

عضلات ضعیف ، چشم ها خسته ، ضعف تفکر ، فراموشی ، اختلالات خواب ، احساس سرما با عرق سرد ، صدای آرام و آهسته و دپرسیون در اغلب موارد وجود دارد .در مراحل پیشرفته بیماری برای اریتم های دائمی و زیاد شدن رگهای محل ابتلا ، زخم در پلک (Blepharitis) و بزرگ شدن غدد هم جوار نیز دیده می شود .

درمان : در هفته ی اول انجام دوبار طب سوزنی چهار هفته ی بعدی ، هر هفته یک بار انجام طب سوزنی هر دوهفته یک بار انجام طب سوزنی (بسته به چگونگی بهبود)